keskiviikko 15. helmikuuta 2023

PUHELIN

Robert Frost(1874-1963)

"Kun olin niin kaukana kun saatoin kävellä
täältä tänään,
oli tunti
täysin tyyni
kun kallistaen päätäni vasten kukkaa
kuulin sinun puhuvan.
Älä sano etten, sillä kuulin sinun puhuvan -
puhuit tuosta kukasta
    ikkunalaudalla -
muistatko mikä se oli mitä sanoit?"

"Ensin kerro minulle mikä se oli mitä luulit
    kuulleesi."

"Löydettyäni kukan ja pois ajettuani
    mehiläisen,
kallistin päätäni,
ja pitäen kiinni varresta,
kuuntelin ja ajattelin tavoittaneeni sanan -
mikä se oli? Kutsuitko minua nimeltäni?
Vai sanoitko -
joku sanoi 'Tule' - kuulin sen
    kumartuneena."

"Olen voinut ajatella niin, mutta en ääneen."

"Joten, niin minä tulin."

The Telephone on suomennettu teoksesta Mountain Interval(New York: Henry Holt and Company  1916), sivuilta 31-32.


#RobertFrost #Käännös #Käännöslyriikka #Käännösruno #Käännösrunot #Käännösrunous #Lyriikka #Runo #Runo #Runokäännöksiä #Runokäännös #Runosuomennos #Runot #Runous #Suomennos #YhdysvaltainKirjallisuus #YhdysvaltainRunous

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti