torstai 23. huhtikuuta 2020

MINULLA ON KOHTAAMINEN KUOLEMAN KANSSA

Alan Seeger(1888-1916)

Minulla on kohtaaminen Kuoleman kanssa
jollakin kiistellyllä barrikadilla,
kun Kevät saapuu takaisin kera kahisevan siimeksen
ja omenankukat täyttävät ilman -
minulla on kohtaaminen Kuoleman kanssa
kun Kevät tuo takaisin päivät siniset ja kauniit.

Voi olla että hän ottaa käteni
ja johtaa minut pimeään maahansa
ja sulkee silmäni ja sammuttaa hengitykseni -
voi olla että ohitan hänet vielä.
Minulla on kohtaaminen Kuoleman kanssa
jollakin arpisella rinteella runnellun kukkulan
kun Kevät saapuu takaisin tänä vuonna
ja ensimmäiset niittykukat ilmestyvät.

Jumala tietää olisi parempi olla syvään
pää silkillä ja hajustetulla untuvalla,
missä rakkaus pamppailee ulos autuaasta unesta,
syke lähellä sykettä, ja hengitys lähellä hengitystä,
missä hiljaiset heräämiset ovat rakkaita...
Mutta minulla on kohtaaminen Kuoleman kanssa
keskiyöllä jossain liekehtivässä kaupungissa,
kun Kevät matkaa pohjoiseen taas tänä vuonna,
ja minä luvatulle sanalleni olen tosi,
en ole pettävä tuota kohtaamista.

(I Have a Rendezvous with Death, julkaistu 1917.)

Alan Seeger oli yhdysvaltalainen, Ranskassa vuodesta 1912 asunut runoilija, joka kaatui Ranskan Muukalaislegioonan riveissä taistellessaan. Häntä ammuttiin kuolettavasti vatsaan Yhdysvaltain itsenäisyyspäivänä. Hänen ruumiinsa on oletettavasti joukkohaudassa Lihonsin kansallisella hautausmaalla Sommen departementissa, jonne rumiit taistelukentällä olleesta joukkohaudasta, johon hänet oli alunperin haudattu, myöhemmin siirrettiin.


#AlanSeeger #Käännös #Käännösrunous #Lyriikka #Runo #Runoja #Runokäännös #Runot #Runous #Sotarunous #Suomennos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti