lauantai 17. elokuuta 2019

KUN RAUNIO ROMAHTAA

C. S. Lewis(1898-1963)

Kaikki tämä prameileva retoriikka sinun rakastamisestasi.
Minulla ei ollut epäitsekästä ajatusta sitten syntymäni.
Olen palkkasoturi ja itsekeskeinen kokonaan:
Tahdon Jumalan, sinut, kaikki ystävät, vain palvelemaan vuoroani.
Rauha, itseluottamus, nautinto ovat päämääriä joita etsin,
en voi ryömiä tuumaakaan ulkopuolelle oikean nahkani:
Puhun rakkaudesta - oppineen papukaija voi puhua kreikkaa -
mutta, itseni vangitsemana, aina päädyn mistä aloitin.
Vain että nyt olet opettanut minulle (mutta kuinka myöheen) puutteeni.
Näen kuilun. Ja kaikki mitä olet oli tekemässä
sydäntäni sillaksi jonka kautta voisin ehkä päästä takaisin
maanpaosta, ja kasvaa mieheksi. Ja nyt silta on murtumassa.
Tämän vuoksi siunaan sinua kun raunio romahtaa. Tuskat
jotka olet antanut minulle ovat arvokkaampia kuin kaikki muu mitä olen saanut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti