lauantai 3. elokuuta 2019

SYNKKYYS

Edgar Fawcett(1847-1904)

Minulla oli uni erämään valaisemasta paikasta
missä kolme synkkää henkeä kohtasi kasvoista kasvoihin.

Yksi sanoi: "Minä olen synkin; minun
syntyni oli keskisessä pimeydessä keskimaan."

Ivallisesti yksi sanoi, tuskin kuultavasti:
"Olen vielä synkempi, koska olen Kuolema."

Mutta kolmas, äänellä joka karumpana kumisi
kuin jäätävä tuuli talottomalla aukealla,

huusi, missä hän seisoi muista erillään,
"Olen tuo pimeys mikä täyttää ihmisen sydämen

kun se särkee ja kaipaa ja palaa vuoksi yhden
jota se on rakastanut kuten niitty rakastaa aurinkoa!"

Nyt katsoin häneen maan keskialueelta,
ja nyt henkeen kuoleman, ja kumpikin,

vaikka synkkä kera pimeyden riittävän pelottamaan,
vierellä tuon kolmannen oli muoto valon.

Edgar Fawcett oli yhdysvaltalaissyntyinen, pitkään Iso-Britanniassa elänyt kirjailija.


#EdgarFawcett #Käännös #Käännösrunous #Lyriikka #Runo #Runoja #Runokäännös #Runosuomennos #Runot #Runous #Suomennos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti