perjantai 29. syyskuuta 2023

KORVAUS

James Edwin Campbell
(1867–1896)

Oi, rikas nuori lordi, ratsastat ohi
kera katsein suuren halveksunnan;
ei kalva minua korkea arvonimesi,
veresi vanhinta juurta.
Leidi ratsastamassa vierelläsi
on, paitsi virallisesti, luvattu morsiameksesi.
     Jatka ratsastamista, nuori lordi, jatka ratsastamista!

Hänen isänsä käskee ja hän tottelee,
tapa luokkansa;
se on Maa ei Rakkaus joka taivuttaa kihlauksen -
vuoksi Maan hän myy tyttönsä.
Hänen kaunis valkoinen kätensä, nuori lordi, on sinun,
hänen sielunsa, ylpeä hölmö, hänen sielunsa on minun,
     jatka ratsastamista, nuori lordi, jatka ratsastamista!

Ei korkeaa arvonimeä kantanut isäni;
vuokralainen sinun maatilasi.
Hän jätti minulle mitä arvostan enemmän;
Puhtaan sydämen, puhtaat aivot, voimakkaan käden
ja rakkauden lintuun ja petoon ja mehiläiseen
ja lauluun leivon ja lauluun meren,
     jatka ratsastamista, nuori lordi, jatka ratsastamista!

Rajaton taivas kuuluu minulle,
vähäiset eekkerit sinun;
meikattu kaunotar laulaa sinun laulusi,
kiurun sävelet olkoon minun;
kasvihuoneen orkidea kukkii sinulle,
piikkiherne ja kanerva kukkivat minulle,
     jatka ratsastamista, nuori lordi, jatka ratsastamista!

(Compensation, 1887.)

James Edwin Campbell oli yhdysvaltalainen, afro-amerikkalainen kirjailija, opettaja ja toimittaja Ohion osavaltiosta. Hän toimi urallaan myös Länsi-Virginiassa ja Illinoisin Chicagossa; jossa hänen kirjoituksiaan julkaistiin Chicago Times-Herald -lehdessä.


#CarlSandburg #Kirjallisuus #Käännöskirjallisuus #Käännösruno #Käännösrunous #Lyriikka #Runo #Runoja #Runosuomennos #Runokäännöksiä #Runokäännös #Runot #Runous #Runoutta #Suomennos #YhdysvaltainKirjallisuus #YhdysvaltainRunous

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti