perjantai 1. toukokuuta 2020

GAWAININ VIIMEINEN RAKKAUS

Richard Hovey(1864-1900)

Olet pettävä minut - oi, kiellä älä!
Mitä oikeutta on minulla, voi, sanoa sinulle ei?
Minä, petturi kymmenen rakkauden, mitä olen sanova
anoakseni sinulta etten ole unohtuva?
Rakkauttani ei ole hukattu hitunen hituselta
pieniin rakkauksiin jotka häviävät kera päivän.
Minun petokseni on ollut aina taivutus
kuningattarien; uskoni ei ole tuntenut mitään vähäistä tahraa.
Petät minut, kuten olen pettänyt,
ja olen suuteleva kättä joka tekee minulle vääryyttä.
Ja voi, ei armahdusta - en tarvitse armahdusta enää -
mutta ylpeässä kidutuksessa, synkkänä ja pelkäämättä,
palan helvetissäni enkä lopeta katkeraa laulua
jonka kauneutesi voittaa ikuisesti.

(The Last Love of Gawaine, 1898.)

Richard Hovey oli yhdysvaltalainen kirjailija, sisällissodan aikaisen kenraalimajuri Charles Edward Hoveyn(1827-97) poika, joka toimi kirjailijauransa lisäksi yliopiston professorina ja kääntäjänä. Hovey kuoli hänen sukupuolielimissään olleen harmittoman kasvannaisen poistamiseksi tehdyn leikkauksen komplikaatioihin. Hän julkaisi kolme runokokoelmaa yhdessä kanadalaisen runoilijan Bliss Carmanin(1861-1929) kanssa.


#RichardHovey #Kirjallisuus #Käännösrunous #Lyriikka #Runo #Runoja #Runokäännös #Runot #Runous

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti