lauantai 16. maaliskuuta 2024

HELVETTIIN SINUN LUENTOSI TAITEESTA, MINUN KANSANI KUOLEE

Noor Hindi(1995-)

Kolonisoijat kirjoittavat kukkasista.
Minä kerron sinulle lapsista heittämässä kivillä Israelin panssarivaunuja
sekunteja ennen tulemistaan päivänkakkaroiksi.
Tahdon olla kuin nuo runoilijat jotka välittävät kuusta.
Palestiinalaiset eivät näe kuuta vankiselleistä
ja vankiloista.
Se on niin kaunis, kuu.
Ne ovat niin kauniita, kukkaset.
Poimin kukkasia kuolleelle isälleni kun olen surullinen.
Hän katselee al-Jazeeraa koko päivän.
Toivoisin Jessican lopettavan Hyvää Ramadania
toivottavien tekstiviestien lähettämisen minulle.
Tiedän olevani amerikkalainen koska kun kävelen huoneeseen
jotakin kuolee.
Vertauskuvat kuolemasta ovat runoilijoille jotka ajattelevat haamujen
välittävän äänistä.
Kun minä kuolen, lupaan kummittelevani sinulle ikuisesti.
Jonakin päivänä, kirjoitan kukista kuin me omistamme ne.


Noor Hindi on Jordaniassa syntynyt palestiinalaisamerikkalainen runoilija ja toimittaja.


#NoorHindi #Gaza #GazanKaista #Israel #Käännös #Käännöslyriikka #Länsiranta #Lyriikka #Palestiina #Runo #Runoja #Runokäännös #Runosuomennos #Runot #Runous #Runoutta #Suomennos #YhdysvaltainKirjallisuus #YhdysvaltainRunous

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti