torstai 8. lokakuuta 2020

SILKKIUNIKKO

Louise Glück(1943-)

On mahtava asia
olla omaamatta
mieltä. Tunteet:
oi, minulla on ne; ne
hallitsevat minua. Minulla
on valtias taivaassa
auringoksi kutsuttu, ja avaudun
häntä varten, näyttäen
oman sydämeni tulen, tulen
kuin hänen läsnäolonsa.
Mikä sellainen loisto voisi
olla jos ei sydän? Oi minun veljeni ja sisareni,
olitteko kuten minä kerran, kauan sitten,
ennen kuin olitte ihmisiä? Sallitteko
itsellenne
avautua kerran, jotka ette koskaan
avautuisi uudestaan? Koska totisesti
minä puhun nyt
teidän tapaanne. Minä puhun
koska olen murtunut.

(The Red Poppy, 1992.)


#LouiseGlück #KirjallisuudenNobel #Kirjallisuus #Käännös #Käännösruno #Käännösrunous #Lyriikka #Nobel #NobelinKirjallisuudenPalkinto #Runokäännöksiä #Runokäännös #Runosuomennos #Runot #Runous #Runoutta #Suomennos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti