sunnuntai 14. heinäkuuta 2024

SOTARUNOILIJA

Sidney Keyes(1922-1943)

Olen mies joka etsi rauhaa ja löysin
omat silmäni piikkilangoissa.
Olen mies joka hamusi sanoja ja löysin
nuolen kädestäni.
Olen rakentaja jonka vakaat muurit ympäröivät
luisuvaa maata.
Kun tulen sairaaksi tai hulluksi
pilkatkaa minua tai kahlitkaa minut:
kun tavoitan tuulta
älkää paiskatko minua alas:
vaikka kasvoni ovat palanut kirja
ja hävitetty kaupunki.

Maaliskuu 1942.

(War Poet; The Collected Poems of Sidney Keyes, 1945, sivu 82.)

Sidney Keyes oli englantilainen runoilija, "oman sukupolvensa Rupert Brooke", joka palvellessaan Ison-Britannian armeijassa luutnanttina kaatui taistelussa Tunisiassa huhtikuun 29. päivänä vuonna 1943.


#SidneyKeyes #Käännös #Käännöslyriikka #Käännösrunous #Lyriikka #Runo #Runoja #Runokäännös #Runosuomennos #Runot #Runous #Runoutta #Sotarunous #Suomennos #ToinenMaailmansota

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti