maanantai 29. heinäkuuta 2024

HÄN SANOI MINULLE

Najwan Darwish(1978-)

Hän sanoi minulle:
En tahdo kuolla miehitetyssä maassa,
tai nimeni esiintyvän
miehitetyissä sanomalehdissä,
tai miehitetyn kirkon kellon
soivan minulle,
tai surijoiden rukoilevan ylläni
miehitetyssä moskeijassa -
jos olen onnekas, siis, ja miehittäjät
eivät varasta ruumistani.

Suomennettu Kareem James Abu-Zeidin englanninkielisestä käännöksestä [Untitled].

Najwan Darwish on palestiinalainen runoilija Israelin miehittämästä Palestiinan Itä-Jerusalemista.

En ole varma, onko englanninkielisen käännöksen "nimi" vain ilmoitus siitä, ettei sillä ole otsikkoa, vaikko alkuperäisen arabiankielisen otsikon käännös ja siten oikea nimi runolle. Olen siten käyttänyt otsikkona suomennoksen ensimmäistä riviä.


#NajwanDarwish #Gaza #GazanKaista #Israel #Käännös #Käännöslyriikka #Länsiranta #Lyriikka #Palestiina #Runo #Runoja #Runokäännös #Runosuomennos #Runot #Runous #Runoutta #Suomennos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti