tiistai 20. maaliskuuta 2018

OLEN IRLANTI

Pádraig Pearse(1879-1916)

Olen Irlanti:
Olen vanhempi kuin Bearen Vanha Nainen.

Suuri kunniani:
Minä joka kannoin uljaan Cuchulainnin.

Suuri häpeäni:
Omat lapseni jotka äitinsä myivät.

Suuri tuskani:
Leppymättömät viholliseni jotka vainoavat minua taukoamatta.

Suuri suruni:
Että väkijoukko, johon asetin luottamukseni, hiipui.

Olen Irlanti:
Olen yksinäisempi kuin Bearen Vanha Nainen.

(I am Ireland, 1912.)

Pádraig Pearse oli yksi Irlannin pääsiäiskapinan johtajista vuonna 1916, jonka epäonnistuttua hän jäi Iso-Britannian vangiksi ja hänet teloitettiin ampumalla toukokuun 3. päivänä. Hänen veljensä Liam(1881-1916) ammuttiin päivää myöhemmin.

Bearen vanha nainen oli todennäköisesti alunperin jumalatar, joka liitettiin talveen ja sen päättymiseen.

Cuchulainn on Irlannin taruston kuuluisin sankari, indoeurooppalaisen perussankarihahmon paikallinen ilmentymä, jolla oli Akilleen tapaan heikkous jota hänen vihollisensa käyttivät hyväkseen surmatakseen hänet. Kuolettavasti haavoitettuna hän sitoi itsensä kiinni pystykiveen, jotta kuolisi jaloillaan. Hänen vihollisensa eivät uskaltaneet lähestyä häntä ennen kuin korppi lennähti hänen olkapäälleen.


#PádraigPearse #IrlanninKirjallisuus #IrlanninRunous #Kirjallisuus #Käännös #Käännöslyriikka #Lyriikka #Runo #Runoja #Runokäännökset #Runokäännös #Runosuomennoksia #Runosuomennos #Runot #Runous #Suomennoksia #Suomennos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti