sunnuntai 4. syyskuuta 2022

SANO, POIKA, ONKO SINULLA ASIOITA TEHTÄVÄKSI?

A. E. Housman(1859-1936)

Sano, poika, onko sinulla asioita tehtäväksi?
     Nopeasti sitten, kun päiväsi on huipussaan.
Nopeasti, ja jos se on työ kahdelle,
     täällä minä olen, mies; nyt on aikasi.

Lähetä minut nyt, ja olen menevä;
     kutsu minua, olen kuuleva kutsusi;
käytä minua ennen kuin he laskevat minut alas
     missä mies ei ole ollenkaan hyödyksi;

ennen kuin turmeltumaton liha lahoaa,
     ja halukas hermo on turta,
ja huulet ovat vailla henkäystä sanoa,
     "Ei, poikaseni, en voi tulla."

Say, lad, have you things to do? on suomennettu kokoelmasta The Shropshire Lad(1896).


#AEHousman #AlfredEdwardHousman #Kirjallisuus #Käännös #Käännösrunous #Lyriikka #Runo #Runoja #Runokäännös #Runosuomennoksia #Runosuomennos #Runot #Runous #Runoutta #Suomennoksia #Suomennos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti