perjantai 8. maaliskuuta 2013

NOUSEVA SIELU

Mawlana Jalaladdin Rumi(1207-1273) 

Kuolin mineraalina ja tulin kasviksi,
kuolin kasvina ja nousin eläimeksi,
kuolin eläimenä ja olin ihminen.
Miksi pelkäisin?
Koska muutuin vähemmäksi kuolemalla?
Kerran vielä tulen kuolemaan ihmisenä,
kohoten siunattujen enkelten kanssa;
mutta jopa enkeliydestä
minun on kuljettava eteenpäin:
Kaikki paitsi Jumala häviävät.
Kun olen uhrannut enkelin sieluni
olen oleva mitä mikään mieli ei koskaan ymmärtänyt.
Voi, anna minun olla olematta, sillä olemattomuus
julistaa urkujen soinnuin:
"Häneen tulemme palaamaan."

Jalãlu'l-Din Rūmī: Selected Poems of Rumi(2011, 1. painos 1950). Kääntäjä Reynold A. Nicholson(1868-1945). Sivut 43-44.



#MawlanaJalaladdinRumi #Rumi #Käännös #Käännöslyriikka #Käännösruno #Käännösrunous #Lyriikka #Runo #Runoja #Runokäännös #Runosuomennos #Runot #Runous #Suomennoksia #Suomennos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti