keskiviikko 26. huhtikuuta 2023

LEHDET

Ursula K. Le Guin(1929-2018)

Vuodet tekevät outoja asioita identiteetille.
Mitä se merkitsee sanoa
että olen tuo lapsi valokuvassa
Kishamishissa 1935?
Voisi yhtä hyvin sanoa minä olen seitsemänkymmentä
vuotta sitten kaadetun
akaasiapuun lehden varjo
liikkumassa lapsen lukemalla sivulla.
Voisi yhtä hyvin sanoa minä olen sanat jotka hän lukee
tai sanat jotka kirjoitin toisina vuosina,
häivähdys varjoa ja auringonvaloa
kun tuuli liikkuu halki lehtien.

Leaves julkaistiin kokoelmassa So Far So Good: Poems 2014-2018(Copper Canyon Press 2018).

Kishamish oli Le Guinin vanhempien perheen kesäpaikaksi vuonna 1930 ostama maatila Kalifornian osavaltion Napa Valleyssa. Hän alkoi kirjoittamaan suomentamatonta, utopistista tieteisromaaniaan Always Coming Home(1985, laajennettu painos 2019) vuonna 1983 viettäessään aviomiehineen joitakin kuukausia tuolla maatilalla, ja sen ympäristö toimii romaanin maisemana.

#UrsulaKLeGuin #UrsulaKroeberLeGuin #LeGuin #Käännös Käännös Käännöskirjallisuus #Käännöskirjallisuus Käännöslyriikka #Käännöslyriikka #Käännösrunoja Käännösrunous #Käännösrunous Luontorunous #Luontorunous Lyriikka #Lyriikka Runo #Runo Runoja #Runoja #Runokäännöksiä Runokäännöksiä #Runokäännös Runokäännös #Runosuomennos Runosuomennos #Runot Runot #Runous Runous #Runoutta #Suomennos Suomennos #Yhdysvallat Yhdysvallat #YhdysvaltainKirjallisuus #YhdysvaltainRunous

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti