lauantai 22. tammikuuta 2022

LENININ LAULUT

Langston Hughes(1901-1967)

Venäjän toveri Lenin,
korkealla marmorihaudassa,
siirry sivuun, Toveri Lenin,
ja anna minulle tilaa.

Olen Ivan, talonpoika,
saappaat aivan kurassa mullasta.
Taistelin kanssasi, Toveri Lenin,
nyt olen päättänyt uurastukseni.

Venäjän toveri Lenin,
elossa marmorihaudassa,
siirry sivuun, Toveri Lenin,
ja anna minulle tilaa.

Olen Chico, neekeri,
leikkaamassa sokeriruokoa auringossa.
Elin vuoksesi, Toveri Lenin,
nyt on tehty työni.

Venäjän toveri Lenin,
kunnioitettu marmorihaudassa,
siirry sivuun, Toveri Lenin,
ja jätä minulle tilaa.

Olen Chang sulattamoista,
lakossa kaduilla Shanghain.
Vuoksi Vallankumouksen
taistelen, näännyn, kuolen,

Venäjän toveri Lenin,
puhuu marmorihaudasta;
Vartiossa kanssa työläisten aina -
huoneemme on maailma!

(Ballads of Lenin, 1938?)

#LangstonHughes #Kirjallisuus #Käännös #Käännösruno #Käännösrunous #Lyriikka #Runo #Runoja #Runokäännös #Runot #Runous

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti