lauantai 27. huhtikuuta 2024

RAKASTETTU LAAKSO

William Wordsworth(1770-1850)

"Rakastettu Laakso!" sanoin, "kun olen tutkiva
nuo monet merkinnät lapsellisten vuosieni,
muistaminen itseni ja toverieni
on painava alas minut: miettiä mikä on poissa
on oleva kammottava ajatus, jos elämällä yhtään on."
Mutta, kun Laaksoon tulin, mitkään pelot eivät
hätäännyttäneet minua; katsoin ympärilleni, mitään kyyneliä vuodattamatta;
syvää ajatusta, tai kammottavaa näkyä, minulla ei ollut yhtäkään.
Tuhansien vähäpätöisten kuvitelmien vuoksi olin huonotuulinen,
nähdäkseni Puut, joita olin pitänyt niin korkeina,
vain kääpiöinä; Purot niin kapeat, Niityt niin pienet.
Jonglöörin Palloja vanha Aika ympärillänsä heitteli;
katsoin, tuijotin, hymyilin, nauroin; ja kaikki
paino surun hämmästykseen katosi.

(Beloved Vale, kirjoitettu 1806, julkaistu 1807.)


#WilliamWordsworth #Wordsworth Englanti #Englanti #EnglanninKirjallisuus #EnglanninRunous #EnglantilainenKirjallisuus #EnglantilainenRunous Kirjallisuus Käännös #Käännös Käännöslyriikka #Käännöslyriikka Käännösruno #Käännösruno Käännösrunoja #Käännösrunoja Käännösrunous #Käännösrunous Lyriikka #Lyriikka #RomantiikanRunous Romantiikka #Romantiikka Runo #Runo Runoja #Runoja Runokäännöksiä #Runokäännöksiä Runokäännös #Runokäännös Runosuomennos #Runosuomennos Runot #Runot Runous #Runous Runoutta #Runoutta Suomennoksia #Suomennoksia Suomennos #Suomennos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti