maanantai 22. huhtikuuta 2024

MINÄ OLEN SINÄ

Refaat Alareer(1979-2023)

Kaksi tahtia: yksi, kaksi.
Katso peiliin:
Kauhu, kauhu!
Sinun M-16:si perä poskiluullani
keltainen läikkä jonka se jätti
luodinmuotoinen arpi leviämässä
kuin hakaristi,
kiemurrellen halki kasvojeni,
murhe virtaamassa
ulos silmistäni tihkuen
ulos sieraimistani puhjeten
korvistani saaden tulvimaan
paikan.
Kuten se teki sinulle
70 vuotta sitten
jotakuinkin.

Olen vain sinä.
Olen sinun menneisyytesi kummittelemassa
nykyisyydellesi ja tulevaisuudellesi.
Kamppailen kuten sinä teit.
Taistelen kuten sinä teit.
Vastustan kuten sinä vastustit
ja hetkeksi,
ottaisin sinun hellittämättömyytesi
malliksi,
jollet pitäisi aseenpiippua
minun verta vuotavien silmieni
välissä.

Yksi. Kaksi.
Aivan samaa asetta
Aivan samaa luotia
joka oli tappanut äitisi
ja tappoi isäsi
käytetään
minua vastaan,
sinun toimestasi.

Merkitse tämä luoti ja merkitse aseesi.
Jos haistat sitä, siinä on sinun ja minun vereni.
Siinä on minun nykyisyyteni ja sinun menneisyytesi.
Siinä on minun nykyisyyteni.
Siinä on sinun tulevaisuutesi.
Se on miksi me olemme kaksosia.
Sama elämänpolku
sama ase
sama kärsimys
sama kasvojenilme piirtynyt
tappajan kasvoille,
sama kaikki
paitsi sinun tapauksessasi
uhri on kehittynyt, taaksepäin,
sortajaksi.
Sanon sinulle,
minä olen sinä,
Paitsi että en ole nykyhetken sinä.

En vihaa sinua.
Haluan auttaa sinua lopettamaan vihaaminen
ja minun tappamiseni.
Sanon sinulle:
Konekiväärisi ääni
tekee sinun kuuroksi
ruudin haju
voittaa minun vereni hajun.
Kipinät runtelevat
kasvojenilmeeni.
Lopettaisitko ampumisen?
Hetkeksi?
Sopisiko?

Kaikki mitä sinun täytyy tehdä
on sulkea silmäsi
(näkeminen näinä päivinä
sokaisee sydämemme.)
Sulje silmäsi, tiukasti
jotta voit nähdä
mielesi silmässä.
Sitten katso peiliin.
Yksi. Kaksi.
Minä olen sinä.
Olen menneisyytesi.
Ja tappaen minut,
sinä tapat itsesi.

(I Am You, 2012.)

Refaat Alareer, palestiinalainen kirjallisuuden professori, kirjallisuustoimittaja ja runoilija, kuoli Israelin miehitysjoukkojen tekemässä ilmaiskussa miehitetyn Palestiinan Gazan kaistalla joulukuun 6. päivänä yhdessä veljensä, sisarensa ja tämän neljän lapsen kanssa. Heidän ruumiitaan ei ole vieläkään saatu kaivettua esiin raunioista. Israel oli aiemmin tappanut hänen toisen veljensä vuonna 2014 yhdessä tämän vaimon kuuden sukulaisen, mukaan lukien kälyn sisaren ja tämän kolmen lapsen, kanssa. Alareerin kuolemastaan uutisoivat länsimaiset tiedotusvälineet ovat hyökänneet siitä kertovissa kirjoituksissaan Alareeria vastaan, syyttäen häntä kuolemanjälkeisesti siitä, että hän ei hyväksynyt Israelin rotusortohallinnon, esittämiä väitteitä lokakuun 7. päivän tapahtumista,joista monet on sittemmin osoitettu vääriksi.


#RafaatAlareer #RefaatAlareer #Gaza #GazanKaista #Israel #Käännös #Käännöslyriikka #Länsiranta #Lyriikka #Palestiina #Runo #Runoja #Runokäännös #Runosuomennos #Runot #Runous #Runoutta #Suomennos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti