sunnuntai 1. syyskuuta 2019

WENDIGO

Louise Erdrich(1954-)

Angelalle

Wendigo on lihaa syövä, talvinen demoni jonka sisälle on syvään haudattuna ihminen. Joissakin Chippewa-heimon tarinoissa nuori tyttö kukistaa tämän hirviön pakottaen kiehuvaa ihraa alas sen kurkusta, täten vapauttaen ihmisen sen jäisessä ytimessä.

Tiesit minun tulevan sinun varten, pienoinen,
kun kattila hyppäsi tuleen.
Pyyhkeet lepattivat koukuissa,
ja koira ryömi pois, valittaen,
syvimpään osaan metsien.

Höyhenpeitteessä kuivan ruohon alkoi laimea nauru.
Äiti sätti ruuan lämpimäksi ja tasaiseksi pannussa
ja kutsui sinut syömään.
Mutta minä puhuin kylmissä puissa:
Uutukainen, olen tullut sinua varten, piiloudu lapsi ja makaa liikkumatta.

Sumakki puski happamia punaisia käpyjä halki ilman,
kupari paloi paljaassa metsässä.
Näit minun raahautuvan sinua kohti.
Oi kosketa minua, minä kuiskin, ja nuolin jalkapohjiasi.
Upotit kätesi kalpeaan, sulavaan turkkiini.

Varastin sinut pois, suunnaton olento piikkisessä haarniskassani.
Höyry vyöryi talvisista käsistäni, jokainen lehti värisi
pensaissa jotka ohitimme
kunnes ne seisoivat, alastomina, levitettyinä kuin peratut selkärangat kalojen.

Sitten lämpimät kätesi humisivat ylitse ja lapioivat itsensä täyteen
jäätä ja lunta. Minä tummenin ja vuosin
koko yön juosten, kunnes viimein aamunkoitto mursi kylmän maan
ja kannoin sinut kotiin,
joen värisemässä auringossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti